Nákup technologií či obměna strojového parku v tiskárnách je časté téma. V tomto rozhovoru se však vydáme přesně opačnou cestou. Na téma prodeje firmy jsme si povídali s majitelem (dnes již bývalé) tiskárny Kaliba, která na trhu fungovala čtvrt století.
Tiskárna Kaliba byla menší firmou do 10 zaměstnanců s 25letou tradicí. Jan Kostolány ji odkoupil od svého letitého přítele, který tiskárnu z rodinných důvodů již nemohl dále vést. Nedlouho poté však nastaly komplikace způsobené covidovou situací, což donutilo nového majitele radikálně jednat. Pomocnou ruku mu podala FORMICA CZ, s.r.o. Na polygrafickém trhu nejde o žádný ojedinělý příběh, současně je však dobrým příkladem toho, že každá situace má řešení, které nakonec může skončit pro všechny zúčastněné dobře.
Začněme tím, co Vás vedlo k prodeji celého provozu?
Rok 2021 byl velice turbulentní, kdy hned zkraje roku – na přelomu ledna a února – došlo k velkému zdražení a zároveň nedostatku některých zásadních materiálů. V podstatě ze dne na den na trhu došel papír a dramaticky se prodloužily dodací lhůty. Stál jsem tak před rozhodnutím, co dál. Jedna varianta byla, celé to nějak překlenout, druhou možnost pak představoval prodej firmy. Tiskárna byla v pronajatém prostoru a firma neměla velké finanční rezervy. Bez cizí finanční podpory bychom se tedy neobešli, což byla cesta s velice nejistým výsledkem. Protože jsem nechtěl nijak ohrozit ani firmu, ani zaměstnance ani sebe –
a také jsem se nechtěl zadlužit – ze dne na den jsem se tedy rozhodl, že tiskárnu prodám.
V té době byl nedostatek papíru i dlouhé dodací lhůty velkým problémem pro mnohé tiskárny.
Přesně tak a nedostatek klíčové suroviny byl i důvod, proč jsem se takto rozhodl. V tehdejší situaci byly vítězové větší firmy, které měly dostatečnou finanční rezervu i vlastní skladovací prostory. Mohli si tak dovolit, nakoupit kamióny nebo spíše vagóny papíru, který tak měly i za mnohem lepší cenu. Naproti tomu, my jsme byly jen malou firmou s omezeným skladovacím prostorem, takže jsme tomu ani nemohli konkurovat. Moje rozhodnutí tedy bylo zcela racionální a v danou situaci, myslím, že i tím nejlepším.
Jak vznikla spolupráce s FORMICA CZ a proč zrovna tato společnost?
Formica pro mě nebyla neznámou firmou, neboť již v minulosti dodávali technologie do tiskárny a část provozu i servisovali. Už přesně nevím, kdy spolupráce Kaliba / Formica začala, protože tou dobou jsem v tiskárně ještě nebyl, ale odhadem to bude určitě dekáda. Podstatné je, že z Formicy znali náš provoz i používané technologie, což významně přispělo k mému rozhodnutí, neprodat firmu naráz ale po částech. Když jsem začal řešit, co s vybavením tiskárny, Formica mě napadla jako jedna z prvních firem, které jsem oslovil.
Jaké technologie FORMICA CZ odkoupila? Můžete popsat celý průběh obchodu, organizaci
a odvoz strojů?
Vše začalo schůzkou s vedením firmy, kde jsme projednali odkup jednotlivých technologií. Na základě toho mi dali obratem cenovou nabídku. Poté jsme se sešli s panem Bejčkem, vzájemně si odsouhlasili podmínky i termíny a přešli k podpisu smlouvy. Následovalo plánování postupného odvozu všech inkriminovaných technologií. Konkrétně šlo o dva tiskové stroje Heidelberg, denzitometr, kompletní řezací centrum Perfecta, skládací stroje Stahl, dokončovačky Horizon, 2 baličky, děrovačku a nějaké příslušenství. Když to shrnu, Formica si od nás odvezla 90 % technologií.
Jak dlouho celý proces trval, jak probíhaly platby a nevyskytly se nějaké komplikace?
Vše proběhlo velice rychle, od podepsání smlouvy až po odvoz posledního stroje uběhl měsíc, což byla současně jedna z mých podmínek, abych nemusel platit další měsíc nájem, energie a podobně. Tiskárna nebyla silná v kramflecích, abych mohl lidi vyplatit z finančních rezerv, tak jsem byl víceméně závislý na zálohách od Formicy. Do třech pracovních dní od podpisu smlouvy jsem měl na účtu zálohu, v první fázi odvozu strojů jsem obdržel platbu další a doplatek byl na účtu tři pracovní dny po odvozu posledního stroje. Celé finanční vypořádání tak bylo rozloženo na 3 splátky v jasně daných termínech, abych vše stihl bez problému vyrovnat, zejména nájem, energie a závazky vůči zaměstnancům: výplaty, dovolené, odstupné. Také v případě termínů vše proběhlo, jak mělo, s výjimkou drobného zádrhelu s jedním nadměrným strojem, který byl prodán do zámoří a kvůli lodní přepravě se odvoz zdržel asi o pět dní. Ale to nebyla až tak vina Formicy a mě to nijak neohrozilo ani neomezilo.
Jakým způsobem probíhal celý obchod, jaká byla jednání se spol. FORMICA CZ a jak jste našli společné řešení?
Jak jsem již naznačil, Formica nebyla jediná, s kým jsem jednal. Oslovil jsem i jiné firmy, jenže jsem byl ve velkém časovém presu a potřeboval celou věc relativně velmi rychle vyřešit. Ze všech čtyř firem, s kterými jsem jednal, vyšla Formica jako jasný vítěz. Jednání proběhlo velice rychle, vstřícně a zároveň ve Formice naprosto akceptovali všechny mé podmínky a termíny. Vzhledem k tomu, že žádné dlouhodobé řešení nepřicházelo v úvahu, musel jsem jednat a všechny své závazky vyřešit během opravdu krátké doby. Hledal jsem flexibilního, vstřícného partnera a tím Formica je.
Splnila tedy spolupráce Vaše očekávání? Mohl byste společnost FORMICA CZ, s.r.o. doporučit?
Rozhodně ano! Vše proběhlo naprosto perfektně, podle regulí a přesně tak, jak jsme se s Formicou dohodli. Spolupráce mě velice potěšila a příjemně překvapila, jednal jsem s kvalitními lidmi a naprostými profesionály v oboru. Byl jsem tedy maximálně spokojen a jak se říká, dávám Formice palec nahoru! Současně bych Formicu na 100 % doporučil všem, kteří se dostanou do situace, kdy prodávají nebo nakupují technologie, případně celý polygrafický provoz.
Na závěr, jaký máte názor na současnou polygrafii?
Nejsem v pozici, abych zde mohl jakkoli hodnotit, ani se nechci nikoho z oboru dotknout. Mám zkušenosti s vedením lidí, jsem zaměřením strojař i technicky vcelku zdatný člověk, ale polygrafie mě bohužel tak trochu zklamala. Do jisté míry v tom má prsty i stát, ale to by bylo na úplně jinou debatu. Každopádně polygrafie je nedoceněný obor.
Děkuji za rozhovor.